Schoolhond
Sinds 2021 is Pip bij ons op school. Zij is een kruizing tussen een border collie en een Australian Shepherd en ze is inmiddels ruim 2 jaar oud.
Wat doet Pip op school?
Pip is drie dagen in de week op school, zij wordt dan begeleid door Erika Kraai (directeur van de school). Samen hebben zij een aantal opleidingen gedaan waaronder de opleiding AAI/DOI bij de Martin Gaus Academie en de opleiding therapiehond bij Dogswork.
Een schoolhond troost, helpt en luistert. Hij geeft kinderen meer zelfvertrouwen en helpt ze zich op hun gemak te voelen. Hierdoor kruipen verlegen kinderen bijvoorbeeld uit hun schulp en kan zij op sociaal-emotioneel en intuïtief gebied veel toevoegen.
Pip is een goede luisteraar en helpt kinderen die moeite hebben met lezen. Het geeft niks als een kind zich een keer verspreekt of een woord verkeerd uitspreekt. Een schoolhond is geduldig, geeft geen commentaar en zal hem/haar niet uitlachen of verbeteren. Op deze manier krijgen de leerlingen meer plezier en zelfvertrouwen in het lezen.
Pip helpt kinderen duidelijk te communiceren met hun klasgenoten. Honden zijn net mensen: als je niet duidelijk tegen ze bent, begrijpen ze niet wat ze moeten doen. Met de schoolhond kun je commandospelletjes spelen in de klas, buiten of in de speelzaal. De hond spiegelt je gedrag. Ben je onduidelijk en/of heb je een onzekere lichaamshouding of zachte stem dan zal hij je niet begrijpen. Zo kun je de link leggen naar klasgenoten; die luisteren ook niet als je niet heel duidelijk zegt wat je van ze wilt. Op deze manier leren kinderen op een duidelijk communiceren en werken ze aan een weerbare houding.
Waarom een schoolhond?
Een schoolhond werkt rustgevend, je kunt er mee knuffelen en moeilijke gesprekken meevoeren. Hij geeft onvoorwaardelijke liefde en verhoogt het zelfvertrouwen van de leerlingen. Wij zijn blij dat wij kinderen dit op onze school als extra kunnen aanbieden.